|
|
Samtal
mellan behandlare och patient |
|
Sjukvårdspersonal hanterar
dagligen mängder av möten med människor där deras förmåga att kommunicera
har stor betydelse. Ett gott bemötande skapar förutsättningar för
samarbete i behandlingen liksom det i bästa fall kan ha stor betydelse
för patientens tillfrisknande och tilltro till behandlingen. Ett kränkande
och oförsiktigt bemötande kan å andra sidan skada patienten genom
t.ex. onödiga stressreaktioner. Under kursen ges en mängd exempel
på professionellt bemötande liksom på sådant som aldrig borde ha sagts
eller gjorts. Kursen ökar medvetenheten om kommunikationens betydelse
för att skapa en professionell och framgångsrik behandling. Under
kursen får deltagaren träna på att möta andra människor på det sätt
de behöver. Ett sådant situationsanpassat förhållningssätt ställer
krav på förmågan att lyssna in och vara mottaglig för var den andre
individen befinner sig. Detta tränar vi under kursen. |
|
|